Je hebt de deal gesloten, wat nu?

Je hebt de deal gesloten, wat nu?

Je hebt de deal gesloten, wat nu?

Veel salesteams staan voor deze uitdaging; het sluiten van deals gaat soepel, maar hoe moet je nu verder? Deze blogpost geeft je alle benodigde informatie over de vervolgstappen bij het binden en behouden van jouw klanten.

 

De verkoop is gesloten, gefeliciteerd!

Het is natuurlijk geweldig dat je een verkoop hebt gerealiseerd, maar daar blijft het niet bij. Wanneer neem je vervolgstappen met betrekking tot de verkoop? Wat laat je de klant wel en niet weten? Het antwoord op deze vragen zijn essentieel om jouw after sales stappen te structureren.

Als bedrijf wil je een relatie opbouwen met de klant om zodoende herhaalaankopen en positieve mond-tot-mond reclame te stimuleren. Jouw after sales funnel is essentieel om deze relatie te bouwen. Het bouwen en managen van een klantrelatie is tijdrovend en een continue proces, het vergt maatwerk maar werpt tegelijkertijd zijn vruchten af.

De eerste stap, factureren

Na het sluiten van de deal is vanzelfsprekend de eerste stap om een factuur te sturen. Wij adviseren om een factuur kort na de verkoop te sturen, zodat de klant het niet vergeet om te betalen of zich bedenkt. Het betalingstermijn is afhankelijk van jouw wensen en behoeften, het is echter gebruikelijk om dit termijn tot maximaal één maand te laten lopen. Het betalingstermijn dient gecommuniceerd te worden in de factuur. Op een factuur moeten wel enige gegevens staan, dit zijn:

  1. Jouw gegevens: denk hierbij aan jouw KvK nummer, btw nummer, volledige naam, adres en woonplaats;
  2. Gegevens van de afnemer: volledige naam, adres en woonplaats;
  3. Datum van de factuur en het factuurnummer;
  4. Beschrijving en hoeveelheid van de goederen of diensten;
  5. Vermelding van het bedrag exclusief- en inclusief btw en het btw bedrag apart genomen.

De bovenstaande gegevens dienen te allen tijde op het factuur te staan. Verder kun je de factuur naar eigen smaak invullen.

 

Je zou het ook moeten overwegen om software te gebruiken om jouw facturen te versturen. Echter, dit is niet altijd nodig, er zijn namelijk ook voldoende voorbeeld facturen online te vinden. Dit biedt niet alleen gemak en snelheid, maar tevens zekerheid. Een dergelijk voorbeeld factuur zorgt er namelijk voor dat je geen essentiële informatie vergeet en zorgt voor een aantrekkelijke lay-out van jouw facturen.

 

De tweede stap, het opvolgen van de verkoop

 

Het opvolgen van de aankoop is cruciaal om een relatie op te bouwen; je wilt namelijk niet dat je klant jouw bedrijf vergeet. De after sales leggen wij graag uit met een praktijkvoorbeeld.

Veel bedrijven doen tegenwoordig aan e-mailmarketing. Echter, om e-mailmarketing effectief in te zetten zijn e-mailadressen van jouw klanten een vereiste. Veelgebruikte methoden om e-mailadressen te verzamelen zijn het aanbieden van korting bij de volgende aankoop of het aanbieden van een E-book, na registratie van het persoonlijke e-mailadres. Mensen geven namelijk niet graag hun persoonlijke e-mailadres weg. Met soortgelijke prikkels stuur je mensen aan om vrijwillig hun e-mailadres af te staan. Na het verzamelen van de e-mailadressen kun je beginnen om e-mailmarketing in te zetten.

In essentie is e-mail marketing het versturen van e-mails om jouw klanten geïnteresseerd te houden en om herhaalaankopen te stimuleren. Let hiermee op dat jouw e-mails niet als irritant worden ervaren, dit zal juist een averechts effect hebben op jouw after sales. Naast e-mailmarketing zijn er vanzelfsprekend vele andere manieren om een verkoop op te volgen.

Ondanks dat wij zojuist e-mailmarketing hebben besproken, is een belangrijk aspect het omgaan met feedback en klachten van de klant. Het professioneel omgaan met feedback en klachten helpt niet alleen om jouw service te verbeteren, maar laat ook kennis en kunde zien. Vaak zijn dergelijke activiteiten belangrijke leermomenten. De juist benoemde feedback kun je ontvangen op onder andere social media kanalen, via e-mail, Google reviews of face-to-face, houd deze kanalen daarom nauw in de gaten.

 

Van klant naar ambassadeur

Uiteindelijk wil je middels jouw geweldige product en service een klant aansturen om ambassadeur te worden. Dit houdt aan dat deze klant op vrijwillige basis jouw product of dienst gaat aanbevelen bij vrienden of familie. Vanzelfsprekend, zal een klant dit alleen doen indien deze klant uitermate tevreden is. Deze tevredenheid is weer terug te koppelen aan het opvolgen van de verkoop, aangezien de klantenreis hier begint.

Een manier om het ambassadeurschap te stimuleren is via affiliate marketing. Binnen affiliate marketing kun jij als bedrijf korting of punten bieden aan klanten die nieuwe klanten verwijzen naar jouw bedrijf op webshop. Op deze wijze krijg jij nieuwe klanten middels jouw huidige klanten, een win-win situatie voor beide kanten.

 

Indien u nog meer vragen heeft over deze blogpost of over CRM gerelateerde zaken, neem dan vrijblijvend contact met ons op!

 

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *